نسخه موبایل
www.atabe .ir
انجمن دانشگاهی توسعه علمی فرهنگی عتبات عالیات  
قرآن فکری(7) :آیه 38 سوره هود
کد خبر: ١٦٣٥٠٩ تاریخ انتشار: ٣٠ فروردين ١٣٩٣ - ٠٧:٤٢ تعداد بازدید: 4935
صفحه نخست » فرهنگی » خبر ویژه
باز نشر
قرآن فکری(7) :آیه 38 سوره هود

وَ يَصْنَعُ الْفُلْكَ وَ كُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُون

اللهم صل علی محمد و آل محمد
 
قرآنفکری 7: هود/38

وَ يَصْنَعُ الْفُلْكَ وَ كُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ  قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُون

برای مشاهده ترجمه و تفسیر به اینجا مراجعه نمایید.

 

برخی نکات صرفی ونحوی(قواعد عربی) این آیه:

يَصْنَعُ : فعل مضارع . فاعلش مسستر است که "حضرت نوح "میباشد.

الْفُلْكَ : مفعول .

 وَ كُلَّمَا : حرف/اطلاعات بیشتری ندارم

مَرَّ : فعل ماضی

عَلَيْهِ:جار و مجرور/حرف جر "علی" + ضمیر"ه"

 مَلَأٌ : مفعول فعل"مر"

مِّن قَوْمِهِ :جار و مجرور/ حرف جر"من" + مجرور"قوم" + مضاف الیه"ه"

 سَخِرُواْ : جمله حالیه،فعل و فاعل

مِنْهُ : جار و مجرور /حرف جر"من" + ضمیر"ه"

 قَالَ : فعل ماضی . فاعلش مسستر است که "حضرت نوح "میباشد.

إِن تَسْخَرُواْ: جمله شرطیه / حرف و فعل شرط

 مِنَّا:جار و مجرور

 فَإِنَّا : حرف مشبه"انَّ" + ضمیر"نا"

 نَسْخَرُ : فعل مضارع/فاعلش"نحن"مستتر که اشاره به حضرت نوح و یارانش است

مِنكُمْ :جار و مجرور/حرف جر"من" + ضمیر"کم"

كَمَا : ادات تشبیه

 تَسْخَرُون : فعل مضارع.فاعلش "ون" که اشاره به مسخره کنندگان دارد

نکات جالب :

1)در فعل "یصنع"فاعل مفرد است ،یعنی فقط حضرت نوح سازنده کشتی است به تنهایی،در حالیکه در فعل"نسخر"فاعل جمع است.چرا؟آیا بغیر از نوح افراد دیگری با او بودند؟پس چرا در "یصنع" به آنها اشاره نشده؟

2)فعل"نسخر"فقط شامل آزارهای کلامی میباشد،خب چرا مسخره کنندگان که تعدادشان زیاد هم نبود هیچ اقدام عملی علیه "کشتی" نکردند؟چرا خراب نکردند؟چرا شبانه اجزایش را ندزدیدند؟

3)فعل"یصنع"معنای استمراری در خود ندارد.یعنی کاری است که تمام شده،یعنی این آیه در فضایی است که کشتی ساخته شده است،یعنی مسخره کنندگان بعد از ساخت و اتمام کشتی هنوز حضرت را در کنار کشتی میدیدند و مسخره میکردند.فاصله ی بین ساخت و انداختن کشتی در آب در روز طوفان چند سال بوده؟

 


1- سوره مکی است و غرض کلی سوره این است که همه آیات قرآن با همه کثرتی که دارند بیان کننده یک اصل هستند و آن هم توحید است و اعتقاد به این که خدای تعالی رب همه اشیای عالم است و غیر از او در عالم ربی وجود ندارد و انسان جز برای او نباید خاضع و خاشع باشد.
2- جغرافیای آیه مربوط به بیان داستان حضرت نوح علیه السلام است که مجموعه آیات 36 تا 49 را شامل میشود.
3- در این آیه از ریشه "سخر" چهار بار استفاده شده است، در قرآن از این ریشه دو استفاده شده است یکی مُسخر کردن به معنای تحت نفوذ و قدرت بودن و دیگری مسخره کردن. التحقیق معنای ریشه را "هو الحکم و التقدیر مع القهر" عنوان کرده است. اما از آن جا که واژه استهزاء در آیه بکار نرفته است و استهزاء به معنای اهانتی است که بدون توجه به جهت است، افرادی که گروهی را تمسخر می کنند به دنبال یه نتیجه و هدفی از تمسخرشان هستند که به نظر می رسد هدف این گروه این است که همان گروه اندک را نیز از دور حضرت نوح پراکنده سازند.
4- ملاء قوم به چه معناست؟ ملاء به معنای چشم پر کن است یعنی افرادی که در قوم سرآمد هستند یعنی خیلی تو چشم اند منتهی بی خاصیت هم هستند فقط تو چشم اند. در قرآن همیشه ملاء قوم به عنوان ادم بدهای ماجرا هستند که منشاء اثر نیک و مثبتی برای مردم نیستند. فقط دردو جا ملاء با واژه اعلی بکار رفته که آن جا منظور ملائکه هستند.
5- كُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ : پس این ملاء هر بار بر حضرت و یارانشان عبور می کردند و رد می شدند ان ها را به تمسخر می گرفتند. می دونید واقعا خیلی اون ها بی شخصیت بودند دیگه!!
6- قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُون؛ و حضرت در مقابل تمسخر آن ها می فرمایند " فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُون" و همه مترجمان نسخر منکم را مسخره خواهیم کرد ترجمه کرد ه اند در حالی که نسخر فعل مضارع و به معنای مسخره می کنیم است نه مسخره خواهیم کرد! اما در مورد این که مسخره کردن حضرت نوح و یارانشان چگونه بوده است که حرف "ک" به معنای همانطور که شما مسخره می کنید را هم به دنبال دارد دو مطلب عنوان شد: 1- مطابق با ظاهر آیه، گویی که حضرت فرموده باشند این که شما ما را مسخره می کنید!! ما هم بین خودمان شما را مسخره می کنیم، به قول یکی از دوستان گویی فرموده باشند که ما هم وقتی با هم می نشینیم میگیم شما چقدر مسخره هستید. چون بحث قول حضرت مطرح است و ایه می گوید که حضرت می گفتند. که با مثالی که همین دوست بزرگوار زدند فکر می کنم قضیه روشن تر شود که فرمودند در زمان جنگ 33 روزه وزیر وقت رژیم صهیونیستی  خطاب به سید حسن نصرالله گفته بوده که من به سید حسن نصرالله درسی میدهم که اسم من یادش نره. و بعد از پایان جنگ 33 روزه سید حسن نصرالله فرموده بوده که راستی این وزیر دفاع یه چیزی گفته بود، اسمش چی بود، من یادم رفته! یعنی سید حسن نصرالله از اسلحه تمسخر کردن به خوبی بهره گرفته بودند. 2- نوع تمسخر دیگری که دوستان با توجه به آیه مطرح کردند این بود که ملاء قوم حضرت رو مسخره می کردند به خاطر ساختن کشتی و تمسخر می کردند که انها این کار رو انجام ندهند دیگه، پس در همین چارچوب تمسخر حضرت نوح و یارانشان از ملاء قوم این بود که آنها به کار ساختن کشتی ادامه می دادند و کارشان را پیش می بردند یعنی تمسخر آن ها را بی نتیجه می گذاشتند.
7- خب این ایه برای ما چه استفاده ای داره؟ طبق این آیه وقتی ما با جبهه دشمن رو به رو می شویم که مدام از طریق ابزارهایی که داره دست به تمسخر می زند و سعی می کند ایمان پیروان رو تحت تاثیر خودش قرار بدهد و حس سستی و ضعف رو به ما القاء کنه، حس این که عمرا بتونید چنین کاری انجام بدهید و .... ما در وهله اول سستی به خودمون راه ندهیم و قاطعانه کار رو دنبال کنیم سفت و سخت بایستیم و با قوت حواسمون به "فلکی" که داریم می سازیم و تجهیزش می کنیم باشه و این بهترین جواب برای تمسخر اون هاست و بالاترین سطح تمسخر کردن اون ها هم هست و از طرف دیگه هم وقتی قراره قولی و کلامی باهاشون داشته باشیم به هیچ وجه از منظر ضعف و ... نباشه قول و کلاممان هم به گونه ای باشه که اون ها حس کنند دارن تمسخر میشن، کلام ما باید به گونه ای باشه که اون ها سست بشن تو اهدافشون علیه ما، نه این که بریم یه جوری حرف بزنیم که قوت بگیرند، پروتر بشن و زبانشان برای ما درازتر بشود. این ها اصل سیاست خارجی است که از قرآن قابل استخراجه .


8- : اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً
9- اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
10- التماس دعا





Share
41 | عباس | | ٢٢:٣٨ - ٠٤ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
قوم نوح به جاى این‌که یک لحظه با مسئله دعوت نوح به طور جدى بر خورد کنند و حداقل احتمال دهند که ممکن است این همه اصرار نوح(ع) و دعوت‌هاى مکررش از وحى الهى سرچشمه گرفته، و شاید مسئله طوفان و عذاب، حتمى باشد، باز همان‌طور که عادت همه افراد مستکبر و مغرور است به استهزاء و مسخره ادامه دادند و هر زمان که گروهى از قومش از کنار او مى‌‏گذشتند و او و یارانش را سر گرم تلاش براى آماده ساختن چوب‌ها و میخ‌ها و وسائل کشتى سازى مى‌‏دیدند مسخره مى‌‏کردند و مى‌‏خندیدند و مى‌‏گذشتند:
«وَ یَصْنَعُ الْفُلْکَ وَ کُلَّما مَرَّ عَلَیْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ».
«ملاء در این جمله، به معناى جماعتى است که مورد اعتناى مردم باشند».[1]
یعنی سران و اشراف، اشراف از خود راضى همه جا مستضعفان را به مسخره مى‌‏‌گیرند و آنها را موجوداتى پست و در خور تحقیر مى‏‌پندارند؛
چرا که مستضعفان زر و زور ندارند. نه تنها آنها را مسخره مى‏‌کنند، بلکه افکارشان هر قدر بلند باشد و مکتبشان هر اندازه ریشه‌‏دار باشد و اعمالشان هر چند کاملاً حساب شده باشد، به پندار آنها در خور تحقیر است و به همین دلیل پند و اندرز و هشدار و اعلام خطر در آنها اثر نمى‌‌‏کند.
مى‏‌گویند هر کدام از اشراف قوم نوح، نوعى استهزاء که مایه خنده و تفریح بود براى خود انتخاب مى‌‏کردند.
یکى مى‏‌گفت: اى نوح مثل این‌که دعواى پیامبرى نگرفت آخر سر، نجار شدى! ...
دیگرى مى‌‏گفت: کشتى مى‏‌سازى بسیار خوب، دریایش را هم بساز! هیچ آدم عاقل دیده‏‌اى در وسط خشکى، کشتى بسازد؟! ...
بعضى دیگر شاید مى‏‌گفتند: کشتى به این بزرگى براى چه مى‏‌خواهى، لااقل کوچک‌تر بساز که اگر بخواهى به سوى دریا بکشى براى تو ممکن باشد!
مى‏‌گفتند و می‌خندیدند و مى‏‌گذشتند و این موضوع در خانه‏‌ها و مرکز کارشان به اصطلاح سوژه بحث‌ها بود، و با یکدیگر در باره نوح و کم فکرى پیروانش سخن مى‏‌گفتند!:
پیر مرد را تماشا کن آخر عمرى به چه روزى افتاده است؟
حالا مى‏‌فهمیم که اگر به سخنان او ایمان نیاوردیم حق با ما بود...!
اما نوح با استقامت فوق العاده‏‌اى که زاییده ایمان است با جدیت فراوان به کار خود ادامه مى‏‌داد، و بى‌‏اعتنا به گفته‏‌هاى بى‌‏اساس آنان به سرعت پیشروى مى‏‌کردو روز به روز اسکلت کشتى آماده‌‏تر و مهیاتر مى‌‏شد، فقط گاهى سر بلند مى‏‌کرد و این جمله کوتاه و پر معنا را به آنها مى‌‏گفت:
«اگر امروز شما ما را مسخره مى‏‌کنید ما هم همین گونه در آینده نزدیکى شما را مسخره خواهیم کرد:
«قالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ کَما تَسْخَرُونَ»
آن روز که شما در میان طوفان سرگردان خواهید شد و سراسیمه به هر سو مى‏‌دوید و هیچ پناه‌گاهى نخواهید داشت و از میان امواج فریاد مى‏‌کشید و التماس مى‏‌کنید که ما را نجات ده، آرى آن روز مؤمنان بر افکار شما و غفلت و جهل و بى‌‏خبریتان مى‏‌خندند. در آن روز خواهید دانست چه کسى عذاب خوار کننده به سراغ او خواهد آمد و مجازات جاودان دامنش را خواهد گرفت.[2]
خلاصه این‌که خداوند در این آیات خطاب به نوح(ع) می‌‌فرماید کشتى را زیر نظر و مراقبت کامل ما و طبق تعلیمى که به تو مى‌‏دهیم بساز، و از من مخواه که عذاب را از این ستمکاران برگردانم که قضا و حکم غرق شدن علیه آنان صادر شده و این قضا حتمى بوده و به هیچ وجه برگشت ندارد. مسخره کردن قوم نوح(ع)، به این نحوه بوده که هر گروه و دسته از سران و اشراف بر او گذشته و مسخره‌‏اش مى‏‌کردند. و آن حضرت کشتى را پیش روى مردم میساخت، و محل کارش سر راه عموم مردم بوده است.[3]

[1]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏10، ص 223، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417ق.
[2]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏9، ص 90- 92، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش.
[3]. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏10، ص 223- 225.
1 |طرفدار پاسخگو||١٠:١٦ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
سلام علیکم. بسیار عالی و بسیار سپاس.
گذاشتن مطالب مستند باعث میشود ارشیو کاملی از مستندات و تفکرات خودمان پیرامون آیه در فضای مجازی ایجاد بشود و برای بقیه دوستانمان قابل استفاده تر باشد. امید که قرانفکر باشیم و بمانیم.
42 | عباس | | ٠٠:١٠ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
جمله جمله نه ! واژه واژه تو را
ای سفر کرده گفتگو کردیم

کوچه کوچه نه ! خانه خانه تو را
سالیانی ست جستجو کردیم

سوره سوره نه ! آیه آیه تو را
در مناجات آرزو کردیم

جمعه جمعه نه ! لحظه لحظه تو را
ندبه کردیم و های و هو کردیم …


خوشا بحال آنان که در کلاس انتظار حتی یک جمعه هم غیبت ندارند...
1 |طرفدارپاسخگو||١٢:٣٧ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
اللهم عجل لولیک الفرج
التماس دعا
2 |!||٠٣:٠٥ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
من ک حرفی ندارم دیگه واقعن انقد ک غیبتام از حد رد شده

همکلاسی های گرامی توفیقی ک اینجا دارید خییییییییلی خاصه مبادا مثل من از دستش بدید
برای این خود حقیر و همه ی همه ی همه دعا التماس دارم
43 | زهرای علی | | ٠٨:١٤ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
قَالُواْ أَ نُؤْمِنُ لَكَ وَ اتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ(111)
قَالَ وَ مَا عِلْمِى بِمَا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ(112)
إِنْ حِسَابهُُمْ إِلَّا عَلىَ‏ رَبىّ‏ِ لَوْ تَشْعُرُونَ(113)
وَ مَا أَنَا بِطَارِدِ الْمُؤْمِنِينَ(114)
این آیات سوره شعرا درباره حضرت نوح هست. یکی از دلایلی که دشمنان حضرت برای ایمان نیاوردن ذکر میکنند اطرافیان حضرت است که به قول خودشان از ارذلون هستند. حالا اینها چرا از نظر این دشمنان ارذلون هستند در آیه 112 حضرت میگویند من نمی دانم قبل از این اینها چه میکردند. با اینکه حضرت مدت طولانی در قومش بوده و شاید همه را می شناخته. بعد در آیه 113 می فرماید حساب گذشته اینها با خداست. به نظرم این آیات خیلی حرف داره. ان شالله بشه که بررسی بشه.
1 |طرفدار پاسخگو||١٢:٣٠ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
ان شاء الله.
موافقم ان شاالله توفیق باشه در یه شماره قرانفکری به این آیات بپردازیم. ممنون از حسن انتخابتون. ما بهش میگیم آیات انتخابی.
44 | زهرای علی | | ٠٨:٢١ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
یه پیشنهاد برای اینجا دارم. اگر ممکنه وقتی ایاتی که مربوط به داستانهای قرآن درباره پیامبران هست رو به عنوان آیه قرآنفکری می گذارید به دوستان ماموریت بدهید تا آیات دیگه قرآن پیرامون همان داستان را مطالعه و اگر نکته ای اضافه تر دارد بیان کنند. حالا مثلا نام سوره را بدهید تا دوستان هرکس در یک سوره ای مطالعه کند یا جز’ قرآن را بدهید. به نظرم کار جالبی بشه

پاسخ :
طرحو میبرم مجمع تشخیص
1 |طرفدار پاسخگو||١٥:٣٣ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
بماند که سخت گیری های شما از مجمع تشخیص هم گذشته!!
پاسخ :
و الکاظمین الغیظ
2 |زهراي علي||٢٢:١٨ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
بيست سال بعد
3 |زهراي علي||٢٢:٢٠ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
تازه گيا اخبار گفت كه مجمع تشخيص يكي از دستورات رهبري در سال 89 رو به بحث گذاشته. يعني سه سال عقبن. اگه اونا 3 سال عقب باشن فكر كنم تو مجمع شما ديگه يه 20 سالي طول بكشه اين طرح ما به بحث گذاشته بشه
پاسخ :
چقدر خوشبینی مجمع ما 2 سال جلوتره
4 |طرفدار پاسخگو||١٦:٢٩ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
اگر َ الْكاظِمينَ الْغَيْظ اش مال بنده است پس وَ الْعافينَ عَنِ النَّاس اش مال شما! (آل عمران/ 134)
5 |عباس||٢٣:٢٦ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
1
در حدیثی كه در كتب شیعه و اهل تسنن در آیه وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ چنین می‏خوانیم
كه یكی از كنیزان امام سجاد(ع) به هنگامی كه آب روی دست امام می‏ریخت، ظرف آب از دستش افتاد و بدن امام را مجروح ساخت.
امام (ع) از روی خشم سر بلند كرد
كنیز بلافاصله گفت:خداوند در قرآن می‏فرماید:«وَالْكاظِمِینَ الْغَیظَ»
امام فرمود: خشم خود را فرو بردم.
عرض كرد:«وَالْعافِینَ عَنِ النَّاسِ»
فرمود: تو را بخشیدم خدا تو را ببخشد.
او مجددا گفت:«وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»
امام فرمود: تو را در راه خدا آزاد كردم.
6 |زهراي علي||٠٩:١٥ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
يعني 22 سال؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ :
به 23 رسیدی بگو :هب
7 |طرفدار پاسخگو||١٦:١١ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
جناب عباس خیلی ممنون از نکته سنجی شما!
در کرامت حضرات معصومین علیهم السلام که شکی نیست منتهی این غلام هم خیلی زبل و صد البته قرانفکر بوده.

45 | س | | ١١:٤٤ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
سلام دوستان
حالا که کاری واسه ی آشفتگی در کامنت خوندن ما نمیشه!!! بهتره خودمون پاسخ کامنتایی که یه خورده از تاریخش گذشته رو تو یه کامنت جدید بنویسیم تا از همون اول وارد شدن به صفحه بریم انتهای صفحه. فک کنم اینجوری راحت تره
مثلا این کامنت در تایید کامنت 32 جناب عباس بود.
1 |طرفدار پاسخگو||١٢:٣٦ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
سلام علیکم.
من قبول دارم پیدا کردن پاسخ ها مشکل میشه ولی من خودم ترجیح میدهم مطالب پیرامون یک بحث رو ذیل همون بحث ببینم. خب به هر حال این هم یه راه حلیه. هر طور دوستان صلاح می دانند. من از امار سمت راست صفحه با توجه به اخرین مراجعه ام به وب سایت صفحه متوجه میشم چند تا کامنت اضافه شده به تعدادش میگردم البته به سختی و نظرات دوستان رو مطالعه می کنم.
46 | عباس | | ١٢:٠٠ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
لیست حضور و غیاب قرآنفکران؛ تاریخ 4/2/93

1 جناب پاسخگو ح
2 جناب زهرای علی ح
3 جناب عباس ح
4 جناب هیچکس ح
5 جناب سین غ
6 جناب علامت تعجب غ
7 جناب همون غ
8 جناب طرفدار پاسخگو ح
1 |زهراي علي||٢٢:١٦ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
به به
2 |!||٠٣:٤٣ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
آقا اجازه
ما رفتیم دکتر نمیدونین چ دکتری بود گفت بیماریم مسریه چن روزی نیام ک بقیه گرفتار نشن
آقا اجازه تازه گواهی مونم دست آقای مدیره
نوشته
"با توجه به مسری بودن مرضی ک این بچه داره باید تا اطلاع ثانوی تو قرنطینه بمونه"
الانم ک میبینید اینجام فرار کردم ویروسه پیدام کنه برم گردونده

میگه قرآن شفاست دعا کنید شفای این بیماردل

راستی برای عیادتم بجای کمپوت و اینا رانی بیارید
رانی قرآنفکری با قطعه های طبیعی و تازه میوه های اندیشتون
3 |طرفدار پاسخگو||١٦:٢٠ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
جناب علامت تعجب من خودم ختم روزگارم، فکر کردید نفهمیدم گواهی رو دادید دکتر فامیلتون امضاء کرده!؟ اما چون این جملتون خیلی قشنگ بود، "رانی قرآنفکری با قطعه های طبیعی و تازه میوه های اندیشتون" نمیرم به آقای مدیر بگم!!

خوشحالم جناب زهرای علی که غیبت نخوردن در بحث قرانفکری انقدر براتون مهمه. احسنت بر شما.

جناب عباس از شما هم تشکر می کنم. این لیست حضور و غیاب یه حسنی داره، دوستان متوجه می شوند گه حضورشان برای ما مهم بوده است و هست.
4 |عباس||١٧:٣٤ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
خطاب به جناب " ! "

"...زیرا که خداوند به برهان های روشن و آشکار و کتاب های آسمانی روشنگر راه بهانه و پوزش را بسته است."

نهج البلاغه
گفتار81
5 |عباس||١٧:٣٥ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
چ چ
6 |!||١٢:٠٧ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
این دفعه واقعن حرفی ندارم جناب عباس مبصر کلاس همانا باید در انتخاب سخن هام دقت بیشتری بعمل بیارم ک در قبال خودم بکار نره
47 | عباس | | ١٢:٠٣ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
سلام
س
یه کاری
دیگه از این به بعد پاسخ هرکامنت را زیر اون کامنت ننویسیم بلکه مثل قبل توی یه کامنت جدا بنویسیم
مثل همین کامنت من
48 | طرفدار پاسخگو | | ١٤:٥٢ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ

آموزش نحوه "مسخره خودتی"(2)!

1. ما نباید مثل مسخره کننده، مسخره کنیم، چون هر کسی با معیار خودش کس دیگری رو مسخره می کنه و ما نباید خودمان را تا حد معیارهای نازل دشمنان پایین بیاوریم. یعنی نباید در مسخره کردن، تمسخر ما بر اساس معیارهای غلط دشمن باشد بلکه باید با معیارهای الهی ریشه معیارهای غلطشان مورد هدف قرار گرفته شود. مثلا وقتی حضرت نوح داشتند وسط خشکی، کشتی به اون بزرگی اون هم در این مدت طولانی درست می کردند واقعا در معیارهای کافران این کار مسخره می اومده، واقعا مسخره بوده براشون! اما با معیارهای حضرت نوح و یارانشان اتفاقا بهترین کار و درست ترین کار بوده، حضرت نوح و یارانشون هم اتفاقا با معیارهای خودشون(یعنی معیارهای الهی) اون ها رو مسخره می کردند یعنی می گفتند این ها رو ببین عذاب داره میاد و این ها قراره غرق بشن بعد ایستاندند و ما رو مسخره می کنند. بنابراین اگر ملاء قوم استکبار امدند و گفتند عمرا ایران بتواند غنی سازی بیست درصد داشته باشد و این ها همچین عرضه ای ندارند، ما هم با معیارهای الهی خودمون اون ها رو مسخره می کنیم یعنی می گیم خداوند وعده کرده است که مومنان را یاری می کند، این ها دیگه چی دارن بگن!!

2. بعد باید ببینیم چه چیزی مسخره کننده رو حرص میدهد همون رو انجام بدیم و چه چیزی خوشحالش می کنه همون رو انجام ندهیم. مثلا اگر کشتی ساختن ما رو مسخره می کنه شما بخوانید انرژی هسته ای تولید کردن ما رو، شما نباید برای اینکه دیگه مسخره تان نکند کشتی ساختن رو بخوانید انرژی هسته ای تولید کردن رو، تعطیل کنید اتفاقا باید کشتی رو بخوانید سازمان انرژی اتمی رو، گسترده تر هم بکنید.
49 | طرفدار پاسخگو | | ٢٢:٣٧ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ

بدون شرح!

فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ يا مَلاَّئِكَتى وَيا سُكّانَ سَمواتى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِيَّةً وَلا اَرْضاً مَدْحِيَّةً وَلا قَمَراً مُنيراً وَلا شَمْساً مُضِيَّئَةً وَلا فَلَكاً يَدُورُ وَلا بَحْراً يَجْرى وَلا فُلْكاً يَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَةِ الَّذينَ هُمْ تَحْتَ الْكِساَّءِ فَقالَ الاَْمينُ جِبْراَّئيلُ يا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْكِساَّءِ فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها (حدیث شریف کساء)

ارتباطش رو با فضای ئتستان حضرت نوح(ع) خودتون پیدا کنید واقعا قابل شرح نیست. بارها حدیث کساء رو خونده بودم منتهی امروز صبح که خوندمش، رسیدم به واژه فلک یدفعه روی صفحه مفاتیح خشکم زد....

خدایا شکرت به خاطر این که ما رو شیعه اهل بیت علیهم السلام قرار دادی.
50 | ! | | ٠٤:٤٠ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
یک سوال طول عمر حضرت نوح تقریبی 1000 سال بوده دیگه بعد اونوقت درکل چند نفر از ایمان آورندگان شدن منابع مختلف ذکر کردن از 8 تا 80 نفر

این همه روشن گری این همه بینات
الان ک فکر میکنم سوال نیست فقط نهایت ترس

"...زیرا که خداوند به برهان های روشن و آشکار و کتاب های آسمانی روشنگر راه بهانه و پوزش را بسته است."
نهج البلاغه
گفتار81

سبحان الله
سبحان الله
51 | ! | | ٠٤:٥١ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
راستی طرفدار اینکه من این وقت سحر اینجام نه اینکه برای کار دیگه ای بیدار شده باشم به حسب مقتضیات زندگی زمان دیگری برای سرکلاس اومدن نیست

هرچند شما حتمن دعا می کنید که من از این درد نجات پیدا کنم

جناب پاسخ دهنده بنده از شما پوزش میطلبم اگر چندی خاطر شریفتونو آزرده کردم دست خودم نیست
انشاالله که مشکلات هم مرتفع بشه شما و همه ی قرآنفکران و همکلاسیان گرامی درپناه ارباب به خدمت مقدس خادمی خودتون ادامه بدید مثل همیشه
منم که فقط فعلن به وظیفه ی خطیر آزار رسوندن تسلط دارم

ولی نمیدونم چ حکمتیه این نسیم های دم سحر خیلی آدمو هوایی می کنه

این جمعه هم گذشت و لیکن نیامدی غلطه
من نیامدم سر وعده ی همیشگی صبح های جمعه
ببخش مولا هرچند که خون بر دلت می کنم

یا مهدی
یا زهرا
1 |طرفدار پاسخگو||١٦:١٩ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
دوست خوبمان، جناب علامت تعجب
چه فرقی می کنه!؟ شما که اومدید سر کلاس قران در این وقت سحر، خداوند می فرماید" قُمِ الَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا. نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً. أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلا(مزمل/2-4)" خب شما هم دارید قرآن می خوانید و تفکر می کنید هر چند هر کسی این ساعت بیدار شد حتما نماز شب هم می خونه، چه اشکالی داره حالا ما بدونیم شما نماز شب خوان هم هستید، ما بدونیم خوبه چون ان شاالله ما هم مثل شما نماز شب خوان بشویم. دعا بفرمایید.
ممنون از دعاهای خیری که برای همه قرانفکران داشتید. ان شاء الله خدا حاجات قلبی شما رو هم مستجاب بفرمایند.
خداییش میگم لذت میبرم از حال و هوای قشنگی که دارید و البته سعی می کنید در پس این کلمات سنگین و ثقیل مخفیش کنید. بماند دوست عزیز! خوشحالم که حداقل دو بار رو در طی دو هفته قرانفکری بهمون سر می زنید. یا علی.
52 | طرفدار پاسخگو | | ١٦:٢١ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
سلام به همه دوستان به ویژه جناب زهرای علی و جناب عباس
یه چیزی رو صادقانه بگم، من واقعا یه شخصه لذت میبرم که مدام طرح میدهید و به قول جناب عباس انتقاد می کنید این یعنی رو به رشد هستید و ارتقاء یافتن و ارتقاء دادن رو دوست دارید. واقعا درک می کنم چون روحیه ام دقیقا مثل شماست. حالا میخواد این طرح ها از فیلتر مجمع تشخیص مصلحتی ها رد بشه یا نشه، بیست سال طول بکشه یا هجده سال!؟ مهم اینه که شما این روحیه تان را حفظ کنید، و البته حفظ این روحیه هزینه هم داره، کم کم که پیش بروید در این زندگی، متوجه هزینه هاش میشید چون دیگران این روحیه ها رو دوست ندارند،
دعاگویتان هستم. قرآن و عترت پشت و پناهتان.

پاسخ :
دوست نداشتیم نظراشونو حذف میکردیم طرفدار ما جو نده
53 | عباس | | ١٨:٢٣ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
1
پاسخ
نیامدی که مبادا بمیرم از شادی ؟

بیا که مرگ بهتراز انتظار میباشد...


اگر این جمعه آیی
اگر خدا دهد عمری
بدان که هست جانم به زیر قدمت بجای هر خاکی

جااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااانم
مهدی
54 | خود پاسخگو | | ١٢:٤٠ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
1
پاسخ
سلام و خسته نباشید خدمت دوستان فعال این جلسه
به همت یکی از دوستان که کمی در ادبیات عربی تجربه دارند،زین پس نکات مربوط به قواعد عربی و صرف و نحو کلمات هر آیه هم به نمایش خواهیم گذاشت.با تشکر و آرزوی توفیق برای این دوست بزرگوار
برای این آیه هم اطلاعات را در بخش بالایی صفحه گذاشتم

پاسخ :
ب خودمم جواب بدم؟
1 |طرفدار پاسخگو||١٦:١٠ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
خیلی ممنون جناب پاسخگو بابت زحمات شما.
خیلی خوش آمدید جناب "استاد عربی" ما فعلا میگیم استاد عربی، خودشون خواستند بعدا یه اسم بزارند اجباری نیست! خیلی ممنونم از شما و از زحمتی که کشیدید و وقتی که قرار است از این به بعد بگذارید.

منتهی جناب پاسخگو یه چیزی بگم، (خیالتون جمع، نه انتقاد نه پیشنهاد، سوال است) ایشان سوال ها رو هم پاسخ می دهند یا فقط مطالبشان را بیان می کنند!؟ پاسخ سوال بسیار مهم است، ممنون میشوم جوابش را بفرمایید؟

پاسخ :
سوال ازشون پرسیده شده و منتظر جوابم. داد میدم
2 |عباس||٢١:٠٢ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
...
3 |طرفدار پاسخگو||١٤:١٩ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
سلام علیکم جناب پاسخگو
میگم فکر کنم جناب استاد از اون استاد ها هستند که یک هفته در میون کلاس هاشون رو می پیچونن و دانشجویان را سر کار می گذارند. من روی حرف های ایشون یعنی سه نکته ای که فرمودند حرف دارم ولی منوط به این است که بدانم ایشان پاسخ می دهند یا نه فقط مطلب را بیان می کنند. پاسخ سوال بنده فراموش نشود لطفا. تشکر.
پاسخ :
جوابی بدست ما نرسیده است. فکرکنم جواب نمیدن
55 | طرفدار پاسخگو | | ١٦:١٣ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
1
پاسخ
موضوع انشاء(1): می خواهید در آینده چه کاره بشوید!؟


به نام خدا. می خواهید در اینده چه کاره بشوید؟ آقای معلم ببخشید واقعا! ولی یعنی چی که می خواهید در آینده چه کاره بشوید!؟ این سوال واقعا چه اهمیتی دارد!؟ من نمیدانم چرا همیشه همه این سوال را از ما می پرسند، از وقتی بچه بودیم هر کسی به خانه ما می امد، می گفت بچه جان! بگو ببینم می خواهی در اینده چه کاره بشوی!؟ در مدرسه هم همینطور است، چرا آقای معلم!؟ چرا مدام به دانش آموزان می گویید بنویسند که در آینده می خواهند چه کاره بشوند!؟ این سوال که یک پاسخ مشخص و یکسان برای همه ما دارد، وقتی جواب مشخص و یکسانی دارد، اصلا معنا ندارد که ما بیایم و در مورد یک چیز یکسان انشاء بنویسیم!؟ مگر نه این است که همه ما شغلمان کشتی سازی است!؟ و باید خیلی سریع و با کیفیت کشتی بسازیم که در برابر طوفان های سهمگین آخر الزمان مقاوم باشد. وقتی همه مان باید این کشتی را بسازیم دیگر چه فرقی می کند چه کسی در چه قسمت این کشتی، مشغول چه کاری است و به چه کاری مشغول است!؟ مگر نه این است که برایندش همان کشتی است!؟
56 | طرفدار پاسخگو | | ١٦:١٤ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
1
پاسخ
موضوع انشاء(2): می خواهید در آینده چه کاره بشوید!؟

آقای معلم چرا همه ما و حتی شما فراموش کردیم که این شغل هایی که ما اسمشان را شغل گذاشته ایم اعتباری اند، حاصل زندگی های اجتماعی ما هستند، و وجود حقیقی ندارند، مگر نه این است که این ما بودیم که با قوانین اجتماعی گفتیم هر کس چهار سال مثلا این درس را بخواند می شود لیسانس این رشته، مثلا می شود مهندس، اینقدر سال بخواند می شود دکتر و.... مگر این ما نبودیم که برای گذران بهتر زندگی برای خودمان سازمان و نهاد و .... درست کردیم و برایش مسوول انتخاب کردیم، مگر همه این ها اعتباریات زندگی اجتماعی ما نیست!؟ پس چرا حقیقت را رها کردیم و فکر کردیم این ها اصلند!؟

آقای معلم من خودم هر روز شاهدم که یه عده هر روز به جای "فلک سازی" نشسته اند و زحمت بقیه را هدر می دهند و کشتی را سوراخ می کنند، برخی با نحوه تصمیماتشان، برخی با نحوه عملکردشان و برخی با کار نکردنشان!!! و برخی .....
اصلا آقای معلم اصلا چرا باید ساختن این فلک انقدر طول بکشد!؟ مگر نه این که ما این همه نیروی انسانی داریم!؟ مگر نه این که ما این همه تجهیزات و امکانات داریم!؟ پس چرا این فلک هنوز ساخته و مهیا نشده است!؟

57 | طرفدار پاسخگو | | ١٦:١٥ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
1
پاسخ
موضوع انشاء(3): می خواهید در آینده چه کاره بشوید!؟

ببخشید آقای معلم، ناراحت نشوید اما من فکر می کنم، همه اش تقصیر شماست، شما در مدرسه به ما ها یاد ندادید که شغل های متعدد نداریم، و همه شغلمان "فلک سازی" است و باید یاد بگیرم هر جای این "فلک" که مشغول می شویم درست و به شکل احسنت کار کنیم، به جای آن مدام آمدید و گفتید بنویسید می خواهید در آینده چه کاره بشوید!؟
آقای معلم تقصیر شماست چون همیشه یه جوری با ما برخورد می کنید که انگاری هزار سال عمر می کنیم و همیشه این نیروی جوانی را داریم و انگار نه انگار که زمان کم است و دارد به سرعت می گذرد، کسی توجه نمی کند که "فلکی" نیمه کاره مانده و مولایی و آقایی منتظر ساخته شدن آن "فلک " است!؟ آیا کسی هست که به ندای " هل من ناصر ینصرنی" اش پاسخ بگوید!؟ آیا کسی هست که با او زمزمه کند " أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوء"....
آقای معلم ببخشید که ما موضوع انشاء را بهم زدیم اما خواستیم بگوییم باید به جای این که از ما بخواهید بنویسیم می خواهیم در آینده چه کاره بشویم؟ می فرمودید چگونه می توانیم در اینده نقش موثری در فلک سازی داشته باشیم؟

آقای معلم در آخر باید بگویم اگر می خواهید نمره مرا صفر بدهید اشکالی ندارد ندایی در قلبم گفت باید این را بنویسم حتی اگر آخرش صفر بشوم! و نتوانم این مقطع تحصیلی را پشت سر بگذارم، آخر آقای معلم این ها اعتباریات ماست و گرنه من و شما هر دو فلک سازیم، شما معلمش هستید و من دانش آموزش، پس دغدغه های هر دویمان یکی است!! و ان هم تکمیل فلکی است که صاحبش منتظر است.
1 |هیچکس||١٤:٣٤ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
این روزها که میگذرد هر روز

در انتظار آمدنت هستم

با من بگو که ایا من نیز

در روزگار آمدنت هستم؟

اللهم عجل لولیک الفرج

آمین
58 | عباس | | ١٨:٢٨ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ

------------------------------------------------------------------------------------------------------
لیست حضور و غیاب قرآنفکران تاریخ 5/2/93 حاضر غایب
------------------------------------------------------------------------------------------------------
|1| جناب پاسخگو * ------------------------------------------------------------------------------------------------------
|2| جناب طرفدار پاسخگو *
------------------------------------------------------------------------------------------------------
|3| جناب علامت تعجب * ------------------------------------------------------------------------------------------------------
|4| جناب زهرای علی *
------------------------------------------------------------------------------------------------------
|5| جناب هیچکس *
------------------------------------------------------------------------------------------------------
|6 | جناب سین *
------------------------------------------------------------------------------------------------------
|7| جناب همون *
------------------------------------------------------------------------------------------------------
|8| جناب عباس *
------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 |عباس||١٤:٥٧ - ٠٨ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
چرا لیست بالا اینجوریه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس لیست 6/2/93 کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اگه با اینم مخالفین بگین
بهتر از اینه یکی در میان نمایش بدین
اونم که نمایش میدین اینجوریه
2 |طرفدار پاسخگو||١٤:١٧ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
سلام علیکم جناب عباس. ممنون از زحمات شما. خواستم عرض کنم برایاین که اذیت نشوید هفته ای یک بار حضور و غیاب انجام بدهید.
البته هر طور خودتان صلاح می دانید.
باز هم ممنون.
3 |عباس||١٨:٢٠ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
سلام
طرفدار...
از من باشه دیگه اصلا کامنت نذارم
توروخدا لیست بالا رو نگاه کن چجوریه
اصلا خود شما متوجه میشید کی حاضری خورده کی غیبت؟


از وقتیکه سایت مشکل داره نمیدونید چه حالی دارم
الانم برای باز شدن سایت نذر کردم

بعد بعضیا...
4 |طرفدارپاسخگو||٠٨:٠٤ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
سلام علیکم جناب عباس
دلخور نشوید، برخی اتفاقات که دست جناب پاسخگو نیست، هر وب سایتی ممکن است مشکل پیدا کند.
لیست حضور و غیاب هم واقعا برای حاضر زدن و غیبت زدن نیست برای دلگرم شدن دوستان است، به این که حواسمون بهشون هست که نیومدن، یعنی این که دلمون تنگ شد مثلا نه این که حالا چرا غایب بودید!!
شما هم زحمت کشیده بودید براش جدول گذاشته بودید و همین جوری هم که به هم ریخته نمایش داده شده که باز هم تقصیر جناب پاسخگو نیست معلوم است که شما برایش وقت گذاشته اید و خلاقیت به خرج داده اید. من از جانب همه دوستان از شما تشکر می کنم. واقعا لطف کردید.
پاسخ :
حیف حس مسخره بازی نیس
5 |طرفدارپاسخگو||٠٨:٥٨ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
من واقعا خدا رو شکر می کنم می بینم شما بعضی وقت ها حال و حوصله انجام یکسری کارها رو ندارید! این ها همه از عنایات خداست.
پاسخ :
آره والله
6 |زهراي علي||٠٩:٢٧ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
مي بينم كه نمرديم و ستاره دار شديم. قرآنفكران هم ستاره دار مي شوند
پاسخ :
یه روزم میمیری و میبینی هنو ستاره داری چه جالبه ها
59 | ! | | ٠٢:٥٩ - ٠٨ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
الان خیلی داغونم
میخاستم تشکر کنم از همت یکی از دوستان کمی تجربه دار در ادبیات عربی و چن تا نکته عارض باشم حضور انورتون اما خب همیشه همه چیز طبق خواسته های ما پیش نمیره
استاد پناهیان یه چیزی گفت دقیقش یادم نیست اما در کل این بود که در تعریف رنج" وقتی میخواهیم یک اتفاقی طبق خواسته ی ما بیفته اما خلافش واقع میشه رنج میبریم از اون قضیه "
خیلی سادست
باید دیدمو دگرگون کنم
حول حالی هنوز رخ نداده در من

شاید بهتر باشه بگیم
"...عسی ان تکرهوا شیا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیا و هو شر لکم والله یعلم و انتم لا تعلمون"
بقره 216

خدا همه ی موجودات رو در صراط مستقیمشون هدایتگر باشه و من رو هم با اونها

یعنی حسین همه کارسا

این وسط یه سوال بی ربط دیگه چله نمیزارین؟ از اون چله هایی ک حاج باقری بیاد از قم نماز شکسته بخونه و ما نماز کامل بهشون اقتدا کنیم

دوشنبه ها روز حسن و حسین
آخ آخ آخ مدینه روزی کسی شده تا حالا

نمیدانم تو کشته ی روز دوشنبه ای یا جمعه

هوای روضه دارم

فرقی نمیکند بین کوچه های تنگ مدینه یا
بیابان های کربلا
یا همین جا پشت مانیتور

صلی الله علی الباکین الحسین.علیه السلام.

پاسخ :
خبر میدیم
60 | طرفدار پاسخگو | | ١٤:١٢ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
1
پاسخ

جناب عباس غیبت برای جناب پاسخگو فراموشتان نشود،نزدیک 24 ساعت است ما دسترسی به وب سایت نداشتیم!!
1 |زهراي علي||٠٩:٢٤ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
نزنيد بابا در مجمع تشخيص بودن طول كشيد 23 سال
61 | طرفدار پاسخگو | | ١٤:١٥ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
1
پاسخ

برای همه آن هایی که اهلند(1)!


پرده اول:
طوفان آمده بود و آب بسیار بالا کشانده بود خود را و داشت همه چیز را در خود می بلعید، همه سوار شدند، پدری نگران است، نگران اهلش است گویا، پسرش را صدا زد، پسرم، پسرم، بیا غرق می شوی ها جان پدر، بیا سوار شو.
پسر: چه می گویی پدر!؟، مگر کوه به این بلندی را نمی بینی!؟، میروم بالای آن و نجات میدهم خود را. تو راحت باش!
پدر: بیا پسرم، این موج ها فرق دارند، همه را می برند، مگر این که خدا خودش رحم کند.
اما موج امانش نداد و پسر، همان جان پدر را برد!
پدر، اما پدر است، خدایش را صدا کرد که خدایا این پسرم ها، از اهلمه ها، بزارم غرق بشه؟ بزارم بره خدا؟
و خدا فرمود: نوح ما، اهل تو، عملشون مثل توست، پیرو تو اند، صالح اند، اون که عملش صالح نبود، اون اصلا اهل تو نبود! (برگرفته از آیات 42 تا 46 سوره هود).

پرده دوم:
سال پنجم هجرت است، جنگ است میان مسلمانان و کفار، و عرصه بر مسلمانان تنگ شده است، مردی پیشنهادی می دهد که دور تا دور شهر خندق حفر کنند، پیشنهادش گرفته است، و حالا اعراب مسلمان از انصار و مهاجر بر سر نسبت دادن آن مرد به خودشان جر و بحث شان شده است. خبر به پیغمبر صلی الله علیه و آله رسید، فرمودند: " سلمان منا اهل البیت". عجب! مردی عجم، که از آن سر دنیا امده است، از اهل پیامبر شناخته شده است!!
62 | طرفدار پاسخگو | | ١٤:١٦ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
1
پاسخ
برای همه آن هایی که اهلند(2)!

پرده آخر:
اوضاع نابسامان تر از ان است که بشود تصور کرد، گویی همه چیز به هم ریخته است، شرایط بسیار بغرنج و طاقت فرسا شده است، نشانه های سقوط انسانیت همه جا را فراگرفته است، جنگ و خونریزی، ظلم و طغیان گری، لذت گرایی و اباحی گری و... طوفان سهمگین آمده است که همه چیز انسان، یعنی عبودیت را در خود ببلعد و ویران کند، همه دارند در این طوفان سقوط دست و پا می زنند و غرق می شوند، جزء عده ای که می توانند سوار کشتی بشوند، همان کشتی اهل بیت(ع). همان که پیامبر اکرم (ص) فرمودند، مَثَلُ اَهلِ بَیتِی کَمَثَلِ سَفِینةُ نوحٍ. مَن رَکِبَهَا نَجَاة وَ مَن تَرَکَ عَنهَا غَرِق... فقط اهل ما می توانند با ما باشند.
فقط همان هایی که ما را تبعیت می کنند، همان هایی که در قرآن حضرت ابراهیم(ع) فرمود از من هستند؛ فَمَن تَبِعَنىِ فَإِنَّهُ مِنى‏(ابراهیم/36)، از من ها، آن هایی هستند که مرا تبعیت کنند. و می فرماید: إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهيمَ لَلَّذينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذينَ آمَنُوا (آل عمران/58)؛ در حقيقت، نزديكترين مردم به ابراهيم، همان كسانى هستند كه او را پيروى كرده‏اند، و [نيز] اين پيامبر و كسانى كه [به آيين او] ايمان آورده‏اند.


می خواهید اهل باشید بسم الله. سبب و نسببم این است، شناسنامه ام برای یه کشور شیعه نشین است، دینم اسلام است و... این ها هیچکدام کسی را از این طوفان سقوط نجات نمی دهد! اهل که نباشی، فرزند پیغمبر خدا هم که باشی، غرق میشوی. اما اهل که باشی مهم نیست که نَسَبت کیست؟، پدرت کیست؟، آزاده ای یا برده؟، مهم این است که اهلی، پس دستت را میگیرند و همراهشان می کنند.
معیار نجات، اهل بودن است، و معیار اهل بودن تبعیت کردن و تبعیت کردن یعنی " هو القفو و الحركة خلف شي‏ء" همان حرکت کردن پشت یک چیز" تبعیت یعنی جا نماندن، تبعیت یعنی پیشی نگرفتن، یعنی پشت سر اهل بیت حرکت کردن، تبعیت یعنی گام هایت را جای گام هایشان بگذاری و طبق اصول و روش آن ها حرکت کنی. اگر اماده ای سوار شو که کشتی خیلی وقت است آماده حرکت شده است، اماده حرکت تا خدا. مسافران خدا سفر خوبی را برایتان آرزومندیم.

63 | هیچکس | | ١٥:٠٢ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
بنام خدای خوب خودم

سلام

آقا قسم به جان شما خوب می شوم
باور کن آخرش به خدا خوب می شوم

این روزها ز دست دل خویش شاکیم
قدری تحملم بنما خوب می شوم

حتی اگر گناه خلایق کشم به دوش
با یک نگاه لطف شما خوب می شوم

من ننگ و عار حضرتتان تا به کی شوم
کی از دعای اهل بکا خوب می شوم

با یک دعای مادر دلسوز و مهربان
ام الائمه النجبا خوب می شوم

جمعی کبوتر حرم فاطمه شدند
من هم شبیه آن شهدا خوب می شوم

من بدترین غلام حقیر ولایتم
ای بهترین امام بیا خوب می شوم

با این همه بدی به ظهور شما قسم
با یک نسیم کرب و بلا خوب می شوم

با یک نسیم کرب و بلا خوب می شوم

گاهی تکرار لازم است
1 |طرفدار پاسخگو||٠٧:٥٨ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
ممنون جناب هیچکس

با یک نسیم کرب و بلا خوب می شوم
خودتان فرمودی گاهی تکرار لازم است.

64 | زهرای علی | | ٢٠:٠٥ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
تشکر از بحث عربی که گذاشتید ولی ایراداتی بهش وارده . ان شالله می نویسم.
65 | طرفدار پاسخگو | | ٠٦:٥٨ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
بنده تصمیم گرفته بودم اگر جناب استاد عربی نمی خواهند در بحث شرکت کنند روی فرمایشاتشان بحث نکنم، ولی دیدم نمیشه که اینجوری!! به هر حال من نقد یا سوالاتم رو روی فرمایشات ایشان عرض می کنم ان شاء الله که ایشان هم فرصت کنند حداقل طی این دو هفته ای که مطالبشان را می فرمایند دوباری به این صفحه سر بزنند و نظرات رو مطالعه کنند و پاسخی داشتند بفرمایند.

روی بخش اول فرمایشاتشان که بحثی نیست، تجزیه و ترکیب است اما آن جا که ایشان سه نکته را مطرح نموده اند، نکاتی است که با توجه به همین ساختار عربی برداشت نموده اند! بنده هم پیرامون همان ساختار عربی عرایضم را مطرح می کنم:
1. نکته یک ایشان همان بحث "جناب زهرای علی محترم" در کامنت شماره 4 است و پاسخی که بنده در ذیل آن عرض کردم. البته جناب استاد عربی هم بصورت سوال و جلب توجه به موضوع این مورد را مطرح کرده اند که خیلی هم خوب، ما بحثی نداریم.
2. ایشان فرموده اند نسخر آزار کلامی است اگر فقط به این معناست پس "نسخر" ایی که از جانب حضرت نوح و پیروانشان هست به چه معناست!؟ آن هم باید فقط کلامی باشد، در حالی که اکثر مفسران نسخر حضرت نوح و پیروانشان را به زمان غرق شدن و عذاب شدن کافران معنا کرده اند، و البته این که آن ها نمی امدند از اجزای کشتی بدزند و مثلا کشتی را خراب کنند کاملا دلیلش مشخص است به همان دلیلی که حضرت را مسخره می کردند، چون اصلا آن ها باور نداشتند که اتفاقی قرار است بیفتد، اصلا باور نداشتند این کشتی در وسط آن خشکی بکار بیاید...
3. در فعل مضارع در زبان عربی اتفاقا معنای استمرار وجود دارد، فعل مضارع را در زبان عربی به اینده هم می توان معنا کرد که اتفاقا اکثر مفسران در همین ایه فعل نسخر رو که منتسب به حضرت نوح و پیروانش هست را به آینده معنا کرده اند. البته می تواند معنایی که جناب استاد عربی فرموده اند را هم داشته باشد و این خود نکته مهمی است. اما استمرار در معنای فعل مضارع در عربی وجود دارد پس صرفا نمی تواند معنایی که ایشان گفته اند را داشته باشد.(این که فعل مضارع هر دو معنای حال و آینده را دارد را می دانستم اما وقتی سرچ کردم دیدم که معنای ماضی هم گاهی می دهد، یه مقاله پیدا کردم با عنوان ترجمه فعل های مضارع در قرآن، که نوشته بود: " فعل مضارع در زبان قرآن و به طور کلی در زبان عربی از قابلیت و کشش زمانی ویژه ای برخوردار است و می تواند بر گذشته، حال یا آینده دلالت داشته باشد. این قرینه های لفظی یا معنوی اند که این فعل را به یک زمان اختصاص می دهند، یا بدان معنای استمرار می بخشند." چون مقاله به ایات قران هم استناد کرده بود ادرسش رو گذاشتم برای دوستانی که می خواهند مطالعه بیشتری انجام بدهند. http://www.humanitiesportal.com/FA/ArticleView.html?ArticleID=71493&SubjectID=320
1 |زهراي علي||٠٩:٢٠ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
الحمدلله مثل اينكه ط . پ سريعتر از من نوشتند. ديگر تكرار نمي كنم. ولي همين نكات مد نظر بود. البته ايشان مستدل تر و قشنگ تر نوشتند. هنر است ديگر.
2 |زهراي علي||٠٩:٣٥ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
و كلما مر عليه به نظرم همون قرينه لفظي هست كه نشون ميده يصنع در اينجا مضارع و استمرار داره.
3 |زهراي علي||٠٩:٣٥ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
و كلما مر عليه به نظرم همون قرينه لفظي هست كه نشون ميده يصنع در اينجا مضارع و استمرار داره.
پاسخ :
دلیل خوبی نیست میتونه بعد از ساخت کشتی باشه"مر علیه"
4 |طرفدار پاسخگو||١١:٢٨ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
جناب زهرای علی شما لطف دارید. ولی اتفاق بنده خیلی بی هنرم!!

تشخیص مضارع بودن اصلا نیاز به قرینه لفظی نداره از "ی" ابتدای فعل و مضموم بودن انتهای فعل معلوم می شود که مضارع است اما استمرار در فعل رو ما برای معنا کردن فعل مضارع دنبالش هستیم. البته جناب استاد عربی فکر می کنم فعل یصنع رو اصلا ماضی ترجمه کرده اند ایشان می فرمایند کار تمام شده بود و بعد ملاء قوم حضرت رو در هر بار برخورد مسخره می کردند. اگر منظور، تمسخر بعد از کشتی ساخته شده بود چه لزومی داشت از فعل یصنع استفاده کند یعنی ما ایه رو اینجوری ترجمه می کنیم: گفت کشتی را بساز، او می ساخت و تمسخر می شد. جناب استاد عربی می فرمایند ترجمه به این شکل است: گفت کشتی را بساز، ساخت و تمسخر می شد.
البته فرمایش جناب پاسخگو هم در رد فرمایش جناب زهرای علی بسیار درست بود.
66 | عباس | | ١٥:٠٨ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
سلام
به همه ی دوستان
به همه ی اونایی که این کامنتو میخونند
از همه و همه عذرخواهی میکنم
یه چند وقتی یا برای همیشه دیگه کامنت نمیذارم.
البته بخاطر این صفحه و صفحه کرسی های ازاد اندیشی مجازی هم شده به این سایت سرمیزنم ولی فقط میام کامنت هارو میخونم.
بی صدا میام بی صدا میرم!
از دوستان خواهشی که دارم اینه
قدر خودتونو بدونید
قبل اینکه حرفی بزنید اول فکر کنید ببینید اون حرف میتونه جاش توی دستگاه ارباب باشه؟ یا نه؟
اگه قرار باشه اینجاهم حرفی از مسخره و مسخره کردن باشه دیگه چه فرقی با بقیه سایت ها داره؟


اربعین
پیاده
کربلا
بین الحرمین
لبیک یاحسین لبیک یاحسین لبیک یاحسین

پاسخ :
چی شده عباس جان؟ کی کجارو مسخره کرده؟
1 |طرفدارپاسخگو||٢٣:٠٣ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
سلام علیکم جناب عباس
خواهش می کنم از این کارها نکنید. امیدوارم شما جملاتی که من در صفحه کرسی های ازاد اندیشی خوانده ام را نخوانده باشید، حدس می زنم که نخوانده اید، خدا رو شکر که نخوانده اید. دوست ندارم قلب فرد دیگری بشکند. با ما باشید خواهش می کنم. امروز بیش از هر روزی به حضور دوستان ولایتمدار قرانی نیازمندم.
2 |طرفدار پاسخگو||٢٣:١٠ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
راستی جناب عباس نه این که چون این مطلب را نوشته اید این را بگویم نه واقعا امروز به این فکر میکردم که چقدر با روزهای اولی که وارد جلسات قرآنفکری شده اید فرق کرده اید؟ و چقدر پیشرفتتان در بحث قرانی سریع بوده است. یادتان هست چیزی نمی گفتید، و دربحث شرکت نمیکردید؟ یک بار گفتم هر کسی برای جلسه قران رزقی دارد و ما هم برای او رزقی داریم پس لطفا ما را از رزق حضورتان محروم نکنید. هر چیزی هم که اینجا اذیتتان می کند بفرمایید سعی می کنیم با هم حلش کنیم ان شاء الله.
67 | زهرای علی | | ١٩:٤٤ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
عباس: یک بار من اینجا نوشتم که اینجا جای این کارها نیست اما پاسخگو فرمودند این ها ادویه و چاشنی است. وقتی این تعریف باشد نا خودآگاه ادویه از دست آدم در می رود و زیاد می ریزد دیگر. حالا ممکن است از دست من مخالف هم ریخته باشد. به هرحال عذر خواهی می کنم اگر من باعث این وضعیت شدم. ولی راه حلش خاموش شدن نیست. بیایید و هرجا از این ادویه خوشتان نیامد تذکر بدهید. بلکه متنبه شویم.
68 | ! | | ١٩:٥٨ - ١١ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ
از غایب همیشگی
به همکلاسی ها

اومدم ک بگم لیله الرغایب التماس ها فراموشتون نشههههههه

جناب عباس حالا کی چی گفته مارو هم در جریان بزارید مبصر کلاس ک نباید از مسیولیتش شونه خالی کنه

پاسخنده ما هم منتظر خبرشیم انشاالله

جناب طرفدار شما ک ویژه التماس داریم راجع به اون قضیه کامنتتای سر سحر گفتم بد نیس یه چیزی بگم یادتون هست ک گفتین امروزه حزب الهی بودن فحش حساب میشه یعنی دیگه بخوان طرفو تخریب کنن میگن ولش کن بابا طرف حزب اللهیه
البته من خودم عاشق این فحشم تا باشه ازین مدلاش بندازن اما اینی ک شما گفتی نماز شب و اینا دیگه ب ما نمیچسبه فقط کار خودته پس امشب انشالله دعاتون بگیره در حقمون

جناب زهرای علی شما هم ک تو این برهه محیای سفر عشق میشید و بار اولتونه از شما التماس ویژه تری دارم برای این عبد حقیر سراپاتقصیر دست دعایی بردارید جای دور نمیره همانا ک گفتند تو نیکی میکن و در دجله انداز ک ایزد در بیابانت دهد باز

راستی امروز بهشت زهرا بودیم یک لحظه یاد کامنتی از یک بنده خدایی افتادم ک برای اربعینی های 92 نوشته انگار وقتیکه میریم و برمیگردیم بجای اینکه پاک بشیم بیشتر در گناه فرو میریم اما نمیدونم چرا اینب ذهنم اومد ک از همون اولش همین قدر گناه بوده و شاید بیشتر منتها قبل زیارت نمیدیدیم و درک نمیکردیم همین ک ب گناهانمون حساسیت بیشتری نشون میدیم خودش برکت این سفر معنویه

پوزش میطلبم بابت عرایض طویلم
بابت توضیحات جدید هم تشکر می داریم خدا توفیق روز افزونتان دهد

امشب ترا فریاد خواهم کرد ای آرزوی همه ی عالمیان
در کربلا یاد ما هم باش ارباب

یا م ه د ی
1 |زهراي علي||١٨:٠٢ - ١٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
0
كدوم سفر عشق؟ من چيزي نوشتم كه همچين بويي ازش بياد. من قبلا خانوادگي رفتم كربلا. اما تجربه سفر پياده و دانشجويي ندارم.
69 | طرفدار پاسخگو | | ١٧:٤٦ - ١٢ ارديبهشت ١٣٩٣ |
0
 
 
0
پاسخ

خدا برای مدینه قطاب آورده
نه! زعفران...نه! عسل...نه! گلاب آورده
رسول آمده دنیا دوباره یا اینکه
خدا دوباره کسی با کتاب آورده؟
برای اینکه زمین ناز آسمان نکشد
خدا برای زمین آفتاب آورده
تمام معجزه های پیمبران با هم
در او خدای به حد نصاب آورده
و در نمایش تفسیر احسن الخالق
عجب ظرافتی در انتخاب آورده
امام ِ باقر ما اولین دوگوهره ایست
که حق ز سلسله ی بوتراب آورده
پدر ز نور حسین...مادر از تبار حسن...
خدا برای دعا مستجاب آورده...

شاعر: نيما نجاري
http://hadith-ashk.ir

حلول ماه مبارک رجب و میلاد امام محمد باقر علیه السلام بر همه شما قرانفکران عزیز مبارک. ان شاء الله خود حضرت به اندیشه مان وسعت بدهند که درک بهتری از معارف قران و اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم و انس مان نسبت به این دو یادگار حضرت رسول صلی الله علیه و آله لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر گردد.
التماس دعا.
 [1] [2]   قبلی
* نام:
* ایمیل:
* نظر: