2018 February 22 - پنج شنبه 03 اسفند 1396

حیات طیبه 7: روزی حلال
کد خبر: ١٦٣٦٥٢ تاریخ انتشار: ٢٥ بهمن ١٣٩٣ - ٠٣:٣١ تعداد بازدید: 7179
صفحه نخست » فرهنگی » خبر ویژه
حیات طیبه 7: روزی حلال

رسول خدا صلی الله علیه و آله: آن‌که راه کسب برایش مهم نباشد، برای خدا نیز مهم نیست که از کجا او را به دوزخ درآورد.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

می‌ریم اورژانس بیمارستان، بیمار بدحال رو میذاریم رو تخت، دو تا پرستار یه دم دارن با هم حرف میزنن، یکی نمیاد ببینه مریض چه‌اش هست که ساعت دو صبح پا شده اومده بیمارستان؟" (کلا بدهکار شدیم بهشون که مزاحم گفتگوی دو نفره ساعت دو صبح‌شون شدیم!!!)

می‌ریم دفتر امور فارغ التحصیلان دانشگاه که به سلامتی کارهای فارغ التحصیلی رو انجام بدیم، منشی دفتر داره با تلفن صحبت می‌کنه و میگه "آره زری جون! خیلی دلم از دست فخری پر، منو جلوی اون همه ادم، سکه یه پول کرد، نمی‌دونی که منو سنگ رو یخ کرد،...." ( 15 دقیقه گذشته هنوز مراجعه کننده عین چوب شده اون جا، ولی مری داره پیش زری از فخری شکایت میکنه!!!)

خانمش رو برده بیمارستان ان شاالله برای زایمان، خانم دکتر میگه: " خب میخوای کارهاش رو بنده پیگیری کنم و تحت نظر من باشه اگر زایمانش طبیعی شد پونصد تومن و اگر سزارین شد یک و نیم حق الزحمه من میشه، این غیر پولیه که باید به بیمارستان پرداخت کنیدا، اگر قبول دارید به خانم منشی بگید براشون پرونده تشکیل بده"، (انگار سر گردنه است! گدایی مدرن!!)

حواسم نبود زیر تابلو پارک ممنوع پارک کردم، دیدم افسر داره برام جریمه می‌نویسه، می‌گم:" ببخشد ولی واقعا من حواسم نبود"، می‌گه:" حواستون رو باید جمع می‌کردید، قانون برای همه یکیه، ما فرق نمی‌ذاریم، حالا میخوای یا نصفه جریمه رو نقدا بده به من، یا جریمه رو بنویسم!!، کدومش!؟" (ممنون واقعا که بین کسی فرق نمیذارید، حالا فرق بذارید اونوقت چه جوریا میشه!؟)

اومده خواستگاری دختر خانم، ازش میپرسیم شما اهل خمس دادن هستید؟ میگه: "من آه ندارم که با ناله سودا کنم، خمس اصلا به من تعلق نمیگیره!!" (حق خدا رو نمیدی، آخه میخوای حق دختر مردم رو بدی!؟)

بهش میگم خمس سهم امام، سر سال باید ببینی چقدر از درامدت اضافه مونده حد یه پنج هزارتومنی هم که بود یک پنجمش رو از مالت خارج کنی، میگه، اولا کدوم امام!؟ الان که امام نیستن، دوما من خودم به پولم احتیاج دارم؟ سوما به فرض هم که این پول رو داشته باشم که بدم، به کی باید بدم؟ ول کن بابا این همه من زحمت بکشم پول در بیارم، بدم یکی دیگه بخوره!!" (تو کلا با خودت هم مشکل داری، بی خیال!!)

سوار تاکسی میشیم، کرایه مسیر 450 تومنه، یه پونصدی میدیم، آقای راننده بقیه پول رو نمیده، با خودش میگه پنجاه تومن که این حرفها رو نداره، بخوام در موردش چیزی بگم، اما اگر 400 بدی، میگه آقا کرایه مسیر 450 است!! (چی شد پس، 50 تومن مهم شد! پیمانه را کامل گرفتن و کم دادن!!)

مصاحبه‌گر از مسوول باند قاچاق سوال میپرسه، "چرا این کار رو کردی؟، میگه، نگاه کن منو، وقتی دولت اینقده پول گمرکی رو زیاد میکنه منم مجبورم به خاطر مردم قاچاق کنم که مواد مورد نیازش رو بدستش برسونم" (دیوار مردم هم که کوتاه کوتاهه!)

در اسلام بر کار و تلاش برای کسب روزی حلال تاکید فراوانی شده است. همچنین در روایات بسیاری به آثار کسب حلال اشاره شده است که می‌توان از آن جمله به قبولی عبادات، اجابت دعا، همراهی با پیامبران و صدیقان، عزتمندی در قیامت، کفاره گناهان و ... اشاره کرد. رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: هر کس از راه حلال کسب کند و با آن خویشتن را از مردم بی‌نیاز و خانواده و فرزندانش را تامین کند، روز قیامت با پیامبران و صدیقان محشور گردد. امام صادق علیه السلام هم در مورد کسب حرام می‌فرمایند: روزی هر کسی از جانب خدا قسمت شده است، پس از آن‌که روزی خود را از راه حرام به‌دست آورد هم مواخذه می‌شود و هم از حساب او کسر می‌گردد.

اما کسب حلال چیست و چگونه محقق می‌شود؟ شاید بتوان پاسخ این سوال را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

1) خودِ کاری که برای امرار معاش انتخاب می‌گردد امر حلالی باشد و خدای نکرده حرام نباشد و مفسده‌ای نداشته باشد. لذا انجام اموری که فی نفسه حرام‌اند، کسب درآمد از آن‌ها هم حرام است، مانند رباخواری، رشوه گرفتن و مثلا قاچاق کالا، احتکار کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و ... . امیرمومنان علی علیه السلام می‌فرمایند: "درآمدهایی که از راه مردارفروشی، روسپیگری، رشوه‌گیری در داوری و غیبگویی به دست می‌آیند، حرام‌اند". رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: "هولناک‌ترین رخدادی که بعد از خودم درباره امتم از آن می‌هراسم درآمدهای حرام و رباخواری است". امام صادق علیه السلام نیز در نکوهش ربا فرموده است: "یک درهم ربا نزد خداوند، بزرگ‌تر از هفتاد بار زنا با محارم خود در مسجد الحرام است". 

2) کار حلال انتخاب شده بطرز اتم و کامل ادا شود و در آن کم‌فروشی، گران‌فروشی، غش و فریب در معامله و تضییع حقوق افراد صورت نگیرد. به این معنا که هر کسی در هر سمت و مسوولتی که در جامعه اسلامی بر عهده می‌گیرد کار را به نحو احسن انجام بدهد و دچار کم‌فروشی و کم‌گذاشتن در کار نشود. کم‌فروشی در قرآن کریم با سخت‌ترین عبارت مورد نکوهش قرار داده شده است، در سوره مطففین می‌فرماید: "وای بر کم فروشان، آنان که وقتی برای خود وزن می‌کنند، حق خود را به طور کامل می‌گیرند و آن گاه که می‌خواهند برای دیگران وزن کنند، کم می‌گذارند". (مطففین/ 3-1).

همچنین در سوره هود آیه 85 می‌فرماید: "وَيَا قَوْمِ أَوْفُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ"، حضرت شعیب علیه السلام می‌فرمایند: " ای قوم با عدالت به پیمانه و میزان وفادار باشید، و در حق مردم کم نگذارید و در زمین به فساد سربرمدارید". رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: "پس از من هرگاه کم‌فروشی شود، خدا مردم را به قحطی و کمبود گرفتار سازد".

3) وجوهات شرعی که به کسب حلال اختصاص دارد به موقع و به اندازه پرداخت گردد. در دین اسلام به منظور اداره امور جامعه اسلامی و کمک به نیازمندان وجوهات شرعی از جمله خمس، زکات به درآمد افراد تعلق می‌گیرد که پرداختن آن مایه حلال شدن کسب و درآمد می‌گردد و خدای نکرده اعراض از آن منجر به حرام شدن همان مالی می‌شود که با زحمت هم بدست آمده است. در قرآن کریم درباره زکات و صدقه خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: "خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا.... "(توبه/103)، "از اموالشان صدقه بگیر که به وسیله این صدقه دادن تطهیر و تزکیه بشوند".

همچنین قرآن کریم درباره خمس می‌فرماید: "اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ..." (انفال/41)؛ "و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه‏ماندگان است". خمس از وجوهات شرعی است که سهم امام است، امام زمان عج الله می فرمایند: "با اینكه هیچ كس حق ندارد در مال غیر تصرّف كند، پس چگونه مردم در مال ما تصرف مى‏كنند؟ هر كس بدون دستور ما در مال ما تصرف كند مرتكب گناه شده و هر كس ذره‏اى از مال ما را بخورد پس گویا آتش در شكم اوست". امیرالمومنین علی علیه السلام در این باره می‌فرمایند: "مردم بخاطر اینكه حقّ ما را نمى‏دهند غذا و آمیزش آنان ناپاك شده و سبب هلاكت آنان مى‏شود". از امام کاظم علیه السلام هم نقل شده است که می‌فرمودند: "خمس مالتان را بدهید تا رزق شما حلال شود، سپس فرمود: این كلام سختى است كه جز افراد با ایمانِ امتحان شده، تحمّل آن را ندارند".

 

خب دوستان خوب و همراهان عزیز در حیات طیبه، حالا نوبت شماست، لطفا بفرمایید که ....

1. چه روایاتی از کسب درآمد حلال و اثرات آن بر زندگی می‌شناسید.

2. از سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام، علماء و شهداء در این موضوع مصادیقی را برایمان معرفی کنید.

3. چه مصادیقی از کسب درآمد حرام در جامعه می‌شناسید؟ چه راهکارهایی برای حل آن دارید؟

4. در شغل و حرفه خودتان با چه معضلاتی از این دست برخورد کرده‌اید؟ تجربه شما برای حل این مشکلات چیست؟

5. اگر شاغل هستید چه کاری انجام می‌دهید که درآمدتان حلال باشد؟ و اگر شاغل نیستید چه برنامه‌ای برای حلال بودن درآمد خود و خانواده‌تان دارید؟





Share
21 | جهاد | | ٠٧:٤١ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
در موضوع مسکن من فکر میکنم مردم باید خودشون مشکل رو حل کنن و قدم اول رو هم بچه مذهبی ها بر دارن، در جمع های دور همی که دارن، در هیئات، در مجالس که الحمدالله به لطف خدا دور هم جمع میشن، به همدیگه برای حل مشکل مسکن جمع خودشون در مرحله اول و بعد بقیه افرادی که میشناسند کمک کنند، خیلی ها دارن بهره های کلان به این بانک ها به خاطر مشکل مسکنشون در سالیان متوالی میدهند، در حالی که اگر قرار بود فقط اصل پول رو برگردونن در سال های کوتاه تری می تونستن این کار رو انجام بدن، و خیلی زود قرضشون رو پس بدهند، یا میشه در غالب یه صندوق عمل کرد، خیلی ها این کار رو کردن و صندوق های قرض الحسنه خوبی برای جمع دور همیشون درست کردن، ولی آسیبی که اینجور صندوق ها اینه که باز این پول داره صرف کالاهای غیر ضروری میشه، وام گرفته رفته مثلا یه کالای لوکس خریده، نمیدونم بوفه خریده!!! آدم شاخ در بیاره واقعا حق داره!
به تدریج میشه مراجعه و تقاضای وام رو از این سیستم متصل به ربا کم کرد نه وضعیت الان که از بس تقاضای برای این وام ها زیاد شده، تعداد بانک ها از تعداد مغازه های خوار و بار هم بیشتر شده! یدفعه میبنی همینجوری پشت یر هم بانک و موسسات خصوصی که کار نمکی کنند فقط پول رو جابه جا می کنند، موسسات رسمی برای دلالی... خدایا به تو پناه می بریم.

پاسخ :
خب حالا شد، بحث داره جدی تر میشه، تازه داریم از غر زدن الکی خارج میشیم...
22 | زهرای علی | | ٠٩:١٩ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
البته برای موضوع مسکن یه کار مهمتری هم باید بشه و اون تغییر نگاه ما برای داشتن مسکنه. بعضی اوقات میگم مالک این دنیا که خداست. هرچی هم که به نام ما بشه یه قرارداد سوری هست. عمر آدمی هم که کوتاه هست. چرا باید همه این عمر رو برای به دست آوردن یه قرار داد سوری طوری بگذرونیم که اونهایی که اعتقاد به مالکیت خدا ندارن و اونهایی که از ولع ما برای خونه دار شدن بهره ها میبرن به طمع بیفتن و وضع هر روز بدتر بشه. اگر آدمهای متدین یه گفتمانی رو در جامعه جاری کنند که یعنی چی اگه خونه بخریم و به نام خودمون باشه دیگه خیالمون راحته؟ یعنی چی که آدم اگر مستاجر باشه خیالش باید ناراحت باشه؟ یعنی چی که تمام زورمون رو بزنیم که خونه دار بشیم و در این مسیر خودمون ناخواسته و دیگران ناخواسته یا به عمد به گناه بیفتیم. کار خیلی سختی هست ولی میشه در خونواده ها شروع کرد. میشه کم کم بین خودهامون جا بندازیم.

یه چیزی که درگوشی و همین جا فعلا میشه گفت و در جمع های مومن واقعی اینه بعضی اوقات من با نگاه کردن به جریانات اخیر جهان به ذهنم میرسه ظهور که دیگه خیلی نزدیک شده تو این فرصت باقی مونده به نظرم حیفه همه دغده آدم خریدن خونه و ماشین و رونق زندگی باشه. البته اشتباه نشه کار و تلاش و کسب حلال رو نفی و نهی نمیکنم ها دارم میگم حالا خونه هم بخریم بعدش چی آقا که اومد دیگه اون خونه که هیچ همه عالم برای متقینه. بیایم برای متقی شدن مون وقت بزاریم. متقی شدن خودمون و اطرافیانمون.

پاسخ :
احسنت بر شما که راهکارتون اصلا ریشه ای بود. مطالب مهم رو هم درگوشی نگید، بلند بگید بالاخره حرف حق است و جایگاه خودش رو پیدا میکنه ان شاالله.
23 | عباس | | ١٥:٢٩ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
سلام
جناب زهرای علی
حرف شما درست ولی چون قراره سالیانه به مبلغ اجاره و پیش اضافه کنیم باید بریم سمت نزول؟؟؟

نگه داشتن آتش در کف دست رو یادتون رفته

پاسخ :
علیکم السلام احسنت بر شما. من واقعا نمیدونم چرا به ربا گرفتن میگن پول نزول، در لغت نامه دهخدا در معنای نزول اومده فرود آمدن، پایین رفتن، سود پول اما معنای دقیق تره پول نزول کردن یعنی سقوط کردن!!!
1 |زهراي علي||١٦:٢٢ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
يعني واقعا من اينو گفتم گفتم بريد نزول بگيريد؟ شما گفتي چرا رهن ميكنن اشكال شرعي داره گفتم اجاره دادن و پول پيش هم فرقي نداره هرسال بهش اضافه ميشه و چون اضافه ميشه به هرحال پرداختش سخته . بعضي خونواده ها درامد ماهيانه شون به اندازه نيازهاي روزمره شونه و ديگه توان پرداخت اجاره يا پس انداز براي اضافه كردن سر سال رو ندارن. اين روند روند غلطي هست كه منبع درامد يه عده با اين افزايشها و تجارتها داره تامين ميشه و يه عده همواره ناتوان تر ميشن و يه عده پرتوان تر.
پاسخ :
شما اینو نگفتید، من شاهدم میدونم که "عباس" هم از فرمایش شما جنین برداشتی نکردن، مگه نه "عباس"!؟
2 |زهراي علي||١٦:٢٤ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
الان ادمها حاضر نيستن يه منطقه برن پايين تر بشينن ولي هم جاي بزرگتري داشته باشن هم مبلغ كمتري بدن. چرا چون محله ادمهاي بده.
پاسخ :
خب این خودش هم یه راهکار بود هم یه علت یابی بود برای این که چرا بعضی ها به این وادی ها می افتن!
24 | یاثارالله | | ٢٢:١٣ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
باسلام.بنظرمن وقتی هزینه مسکن تو شهرای کوچیک خیلی کمه وتو روستاها که خیلی خیلی کمتربه نسبت شهرای بزرگ.چرا افرادی که نیاز جدی به زندگی کردن تو شهرای بزرگ ندارن نمیرن تو شهرهای کوچیک زندگی کنن؟!
هم هوا خوبه.هم مسکن و سایر چیزها ارزونتره.
اینطوری هم تمرکز جمعیت توبرخی شهرا از بین میره.هم شهرای کوچیک به این بهونه آباد میشه.خیلی ها میگن تو شهرهای بزرگ امکانات بیشتره.ولی خوب به چه قیمتی.؟
یازینب سلام الله علیها

پاسخ :
سلام علیکم. ممنون از مشارکتتون در بحث. الحمدالله همه کلی راهکار دارنا. ما هم ولادت حضرت زینب سلام الله علیها رو به همه دوستان عزیز تبریک عرض میکنیم، ان شاالله که تحت توجهان ویژه حضرت باشیم.
25 | زهرای علی | | ٢٢:٤٠ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
الإمامُ الصّادق(عليه السلام)
كانَ أميرُالمؤمنينَ صلوات اللهِ علَيهِ يقولُ: ابنَ آدمَ، إنْ كُنتَ تُريدُ مِن الدُّنيا ما يَكْفيكَ فإنَّ أيْسَرَ ما فيها يَكْفيكَ، و إنْ كُنتَ إنَّما تُريدُ ما لا يَكْفيكَ فإنَّ كُلَّ ما فيها لايَكْفيكَ.
اميرالمؤمنين، صلوات اللّه عليه، مي‏فرمود:اي آدميزاد! اگر از دنيا به قدر كفايت خواهي همان كمترين دنيا تو را بس باشد و اگر بيش از كفايت خواهي همه دنيا هم تو را بس نباشد. الكافي، ج‏۲، ص‏۱۳۸، ح‏۶.

پاسخ :
ریشه یابی بخوایم بکنیم دلایل کسب حلال رو این حدیث میتونه کمکمون کنه. ممنون از شما "زهرای علی"
26 | عباس | | ٢٣:٣٦ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
فاطمه اکتفا به نامش نکنید

نشناخته توصیف مقامش نکنید

هر کس که در او محبت زهرا نیست

علامه اگر هست سلامش نکنید
_________________________
شب تاریک کنار تو به سر می آید
نام زهرا به تو بانو چقدر می آید

آبرو یافته هر کس به تو نزدیک شده
خار هم پیش شما گل به نظر می آید

و نبوت به دو تا معجزه آوردن نیست
از کنیزان تو هم معجزه بر می آید

به کسی دم نزد اما پدرت می دانست
وحی از گوشه چشمان تو در می آید

پای یک خط تعالیم تو بانو والله
عمر صد مرجع تقلید به سر می آید

مانده ام تو اگر از عرش بیایی پایی
چه بلایی به سر اهل هنر می آید

مانده ام لحظه پیچیدن عطر تو به شره
ملک الموت پی چند نفر می آید

شهادت حضرت فاطمه(س) تسلیت باد



پاسخ :
ممنون از "عباس" که فضای اینجا رو با نام مبارک حضرت فاطمه سلام الله علیها منور کردند.
27 | الزائره | | ٢٠:٢٨ - ٠٦ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق عليه السّلام از پدران بزرگوارش روايت كند كه پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله در وصيّتش به على عليه السّلام فرمود: اى على! سه چيز است كه اين امّت طاقت و توان آن را ندارد:
يارى نمودن به برادر دينى از نظر مالى و به عدل و راستى با مردم رفتار نمودن و در هر حالى به ياد خدا بودن و ياد خدا گفتن‏
«سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الّا اللَّه و اللَّه اكبر» نيست بلكه ياد خدا اين است كه هرگاه بر حرامى وارد شد در برابر آن حرام از خداى عزّ و جلّ بترسد و آن را ترك كند.

امام رضا عليه السّلام از پدران بزرگوارش روايت كند كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: پيوسته امّت من در خير و خوبی اند تا زمانى كه يكديگر را دوست دارند و به يكديگر هديه می دهند و امانتدارى می كنند و از ارتكاب حرام خوددارى می كنند و از مهمان پذيرايى می كنند و نماز را به پاى می دارند و زكات می پردازند، پس هنگامى كه چنين نكنند به خشكسالى و آفت دچار می شوند.
جهاد النفس وسائل الشيعة / شیخ حر عاملی/ ترجمه افراسيابى

پاسخ :
ممنون از شما از بیان این روایات زیبا. اگر باور میکردیم.... اگر ایمان داشتیم..... اگر و اگر و اگر ..... در اگر نتوان نشست، قیامی لازم است.
1 |زهراي علي||٠٩:٢٦ - ٠٩ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
1
در روايتي فكر كنم در كتاب مفاتيح الحياه ميخوندم كه در كمك مالي برادر ديني مومن بر برادر تني غير مومن ارجحيت هم داره .
پاسخ :
خیلی ممنون از شما که در واپسین لحظات این شماره هم همچنان فعال هستید. حیات طیبه شماره 8 رو ان شاالله امروز و البته با کمی تاخیر در خدمتتون هستیم.
28 | یه اشنا | | ١١:٥٠ - ٠٧ مرداد ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هنگامی که سیدالشهداعلیه السلام وارد مجلس ایشان شدند ، فرمودند : مرحبا بک یا اباعبدالله. تعبیر به کنیه “اباعبدالله” برای یک کودک چه مقدار آثار تربیتی برای شیوه برخورد با مقام عصمت دارد، و چه زیبا نحوه احترام به بزرگان دین و اولیای الهی را به مسلمانان و پیروان خویش تعلیم می دهد ، حضرات ائمه معصومین علیهم السلام، علاوه برنام ، لقب و کنیه نیز دارند، آیا ادب حکم نمی کند که هنگام نام بردن از ایشان ، کمال احترامی که از ما ساخته است را مبذول داریم و به جای گفتن “امام علی” از لقب ایشان که “امیرالمومنین”علیه السلام است، استفاده کنیم؟ و به جای “ع” از “علیه السلام” استفاده کنیم ؟ آیا این القاب ، نشان از اعتقاد ما ندارد؟ آیا نباید تفاوتی میان کسانی که مقامی بسیار پائین و نازل برای ائمه علیهم السلام قائل هستند و کسانی که آنان را برترین مخلوقات خداوند می دانند، وجود داشته باشد؟

البته منظور حقیر در خصوص رعایت این نکته اخلاقی و کاربرد این عبارات‌ دعائیه در مقام هایی است که با بلاغت و سخن‌شناسی نیز منافات نداشته باشد ، چرا که در شعر و نثرهای ادبی ، اقتضائات خاص خود را دارد چون با رعایت این مقوله ، موسیقی و ساختار زبانی آن (به ویژه اگر شعر کلاسیک باشد) آسیب می‌بیند و وزن شعری و قواعد عروضی آنرا خراب می کند .

پس کسی این نکته مهم اخلاقی را امری سطحی و ساده نه انگارد و به کسانی که نسبت به این مسایل حساسیت نشان میدهند، خرده نگیرد چرا که اگر می بینیم بسیاری امور ناپسند برایمان عادی و جز امورات روزمره گردیده متاسفانه بخاطر تکرار ، قبح آن برایمان ریخته است …

پاسخ :
خیلی ممنون از مطلب ارزنده تون اگر احیانا سهوا ما جایی این نکته رو رعایت نکردیم عذرخواهی میکنیم از مقام شامخ اهل بیت علیهم السلام
29 | عباس | | ٠١:٥١ - ٠٧ آبان ١٣٩٦ |
0
 
0
پاسخ
سلام
یادش بخیر واقعا
الان که کامنت هارو خوندم یاد دو سال پیش افتادم
اگه از دوستان اومدن این طرفا سلام منو بهشون برسونید
 [1] [2]   قبلی
* نام:
ایمیل:
* نظر:

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | گالری تصاویر | لیست نظرات | درباره ما | RSS | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه